När moral borde komma före nyhetsvärde.

Nu kanske ni tycker jag varit väldigt egocentrerad som skrivit om mina klädproblem och stora tuttar när det händer saker som inte ens går att greppa i Norge. Därför tänkte jag göra det.

Jag tänker inte skriva om hur fruktansvärt det är, för det förstår vi alla ändå. Eller det är kanske just det vi inte gör. Förstår.

Vi förstår inte hur en människa kan göra något så grymt.
Vi förstår inte varför han valde att ge sig på oskyldiga ungdomar som inte gjort något fel.
Vi förstår inte.

Vi vill alla ha svar på så många frågor och den enda som egentligen kan svara på dem, det är personen som absolut inte förtjänar att få göra sin röst hörd. Alla vet vi vem jag pratar om, jag tänker inte skriva ut hans namn. För det skulle ge honom ännu mer uppmärksamhet. Vilket är precis det han vill ha, och precis det han inte borde få.

Jag struntar i att det är hans "demokratiska rätt" eller att media påstår att folk vill höra hans story. Jag utbildar mig till jurist. Ord som demokrati, rättssäkerhet och rättvisa kommer följa mig igenom hela mitt yrkesverksamma liv. Att ge honom uppmärksamhet är som att spela honom rakt i händerna. En sådan människa förtjänar inte att bli hörd.

Jag pratar inte om rättsprocessen här. Jag förstår väl att han måste få en rättegång, en advokat etc etc. jag syftar enbart på media nu. Att de lägger upp hans "manifest" och dagbok på nätet. Att de lägger upp bilder på honom när han leende förs bort från sin häktningsförhandling. Det.

Varför ska de låta honom sprida sitt sjuka, förvrängda budskap över hela världen när det är precis det han vill? Hela världen lyssnar och det finns hundratals, tusentals människor där ute som är precis lika sjuka i huvudet som han är. De kommer lyssna och de kommer ta till sig. Medans vanliga människor förfäras kommer de förundras. De kommer se honom som någon slags förebild. Och kan han "nå ut" till en enda människa därute så är det en enda för mycket. Vi såg ju hur mycket förödelse en människa kan orsaka.

Han kommer för alltid vara ihågkommen som orsaken till den värsta tragedin i Norges historia sedan andra världskriget. Jag lovar er att han sitter någonstans just nu och är mäkta stolt över det.

Han förlorade sin rätt att förklara sig den 22:a juli 2011.
När han tog 70 människoliv.
De fick aldrig någon chans att förklara sig, varför ska han få det?

/Ella.

Kommentarer
Postat av: petra

Jag tycker inte alls att det är en demokratisk rätt i det här fallet (inga andra liknande heller, för den delen). Ingen ska hindras från att säga något, eller straffas för det, men att media sprider en enda människas ord över hela världen är något som inte ska belönas någon enbart för att de skadat någon annan.



That said så förstår jag varför folk vill veta. Man är ju nyfiken, och nuförtiden avtrubbad av liknande nyheter. Men man vill nog veta hur sinnessjuka de är. När det kommer en människa såhär välplanerad för att sprida politikskit, en människa som inte är psyksjuk (såvitt jag vet) blir folk rädda, vilket jag tycker är minst lika illa. Medmänskligheten är redan på väg åt helvete. xD



Att kasta kött till lejonet var faktiskt ett alternativ, men tydligen fel! De är reviriga om byten, men om man faktiskt råkar ha med sig en våldtäktsdrog eller så (känns så fel att kalla det för våldtäktsdrog när det är ett lejon det handlar om) så skulle jag nog köra på det med. Hellre än stolen.

2011-07-25 @ 23:02:46
URL: http://ficka.blogg.se/
Postat av: Linnea

det är så så fel.

2011-07-26 @ 21:28:36
URL: http://twinflower.webblogg.se/
Postat av: Maria

Jättebra inlägg! Jag kan inte annat än att hålla med dig, media spelar honom rätt i händerna just nu. Det var ju precis detta som han ville. Det norska rättssystemet kan egentligen inte göra någonting för att straffa honom om han redan från början var beredd på att sitta i fängelse livet ut. Den massmördaren verkar just ha vunnit sitt livs största seger.



Förövrigt -

sv: Jag vet! Daniel Radcliffe dansar och sjunger liksom, WTF!?

2011-07-26 @ 21:29:13
URL: http://enonsdag.blogg.se/
Postat av: PussJorvas

Håller med i det du skriver. Nu kommer säkert många andra högerextremister också träda fram :/



sv, Hayley Williams är skitsnygg så nu gjorde du mig glad ! :D Man måste testa sig fram....

2011-07-27 @ 17:36:19
URL: http://pussjorvas.blogg.se/
Postat av: katta

vi hade en diskussion här på kollot om han genomfört allt själv eller inte. och vilket straff han borde få. Vi kom slutligen fram till att han borde få sitta i en isolerad cell och matas med soppa ur papptallrik resten av livet. Inte ha en chans att ta livet av sig själv utan bara sitta inne i en cell och ruttna...

2011-07-29 @ 17:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0